Witajcie w Overwatchu – co trzeba wiedzieć na początek?

Witajcie w Overwatchu – co trzeba wiedzieć na początek?

To będzie pierwszy poradnik z serii dla nowych graczy. Overwatch to wspaniała, lecz dość skomplikowana rozrywka. Żeby nauka szła Wam bez problemów już na początku, proponuję regularnie odwiedzać naszą stronę. Jako już dość doświadczony gracz postaram się ujmować wszystko jasno, a jeśli coś nadal będzie niezrozumiałe, to ja zawsze jestem chętny do odpowiedzi w komentarzach.

Wstęp

Overwatch to strzelanka pierwszoosobowa wydana w 2016 roku. Wielu już się znudziło, ale zdecydowana większość została. To co różni dzieło Blizzard Entertainment od innych FPS-ów to sama rozgrywka. Ogromne zróżnicowanie, ponad 30 dostępnych postaci i ponad 20 map. Wyjątkowe jest to, że deweloperzy stworzyli wirtualny świat, gdzie jest tylu bohaterów o tak różnych umiejętnościach.

Mimo że to gra multiplayer, to w ciekawy sposób prezentuje nam wątek fabularny przedstawionego w nim świata poprzez liczne animacje, komiksy czy krótkie informacje prasowe z lokalnych gazet czy kanałów telewizyjnych. Historia przedstawiona w grze dzieje się w ostatnich dekadach XXI wieku. ONZ utworzyło specjalną jednostkę wojskową Overwatch, która odpowiedzialna jest za utrzymanie pokoju na świecie po buncie robotów, który doprowadził do Kryzysu Omnicznego. Ale na horyzoncie pojawia się nowe zagrożenie, organizacja terrorystyczna Szpon, która chce wywołać kolejny kryzys.

To wszystko jest tak niesamowite, że aż trudno wyrazić w słowach. Dość opisów na teraz. Przejdźmy do poważnych aspektów.

Wymagania sprzętowe Overwatch na PC

Aby móc zagrać w Overwatch warto znać wymagania gry. W przypadku konsol nie ma tu za dużo o czym mówić. Wystarczy konsola Xbox One bądź Playstation z działającymi kontrolerami oraz aktywne konta Xbox Live i PSN.

Oficjalne wymagania sprzętowe na platformę PC możecie zobaczyć w specjalnie przygotowanej sekcji – „Wymagania sprzętowe Overwatch„. Poniżej natomiast przedstawiamy minimalne wymagania sprzętowe aby gra mogła działać płynnie w 30 klatkach na sekundę.

  • System Operacyjny: Windows® Vista/7/ 8/10 64-bit (latest Service Pack)
  • Procesor: Intel® Core™ i3 or AMD Phenom™ X3 865
  • Grafika: NVIDIA® GeForce® GTX 460, ATI Radeon™ HD 4850, or Intel® HD Graphics 4400
  • Pamięć: 768 MB VRAM, 4 GB System RAM
  • HDD: 7200 RPM with 5 GB available HD space

Instalacja Overwatch

Overwatch dostępny jest na 3 platformach: PC, oraz konsolach Xbox One i Playstation 4. Instalacja gry w przypadku każdej platformy wyglada zupełnie inaczej jednakże aby ułatwić Wam możliwość zagrania w Overwatch przygotowaliśmy ku temu odpowiedni poradnik.

Wystarczy, że przejdziecie do sekcji „Jak zainstalować Overwatch„, gdzie przeprowadzamy Was krok po kroku co należy wykonać aby poprawnie zainstalować grę na Waszych komputerach.

Konfiguracja ustawień gry

Overwatch to bardzo szybka i dynamiczna gra. Utrata klatek podczas walki z przeciwnikami może być kluczowa dla zwycięstwa. Stąd zanim uruchomicie grę warto dostosować ustawienia gry do możliwości Waszego sprzętu. Jednakże jeśli chcecie grać w jak najlepszych warunkach koniecznie zastosujcie ustawienia jak progracze. Pamiętajcie o kilku podstawowych radach:

  • ustaw rozdzielczość ekranu na najwyższą wspieraną przez Twój monitor.
  • Ustaw maksymalne FOV na poziomie 103. Dopiero z czasem gdy uznasz, że lepiej grasz bohaterami jak McCree, Wdowa czy Ashe lepiej będzie pole widzenia zmniejszyć aby skuteczniej celować w przeciwników.
  • Ustaw Aspect Ratio na 16:9. Wsparcie 21:9 niestety ograniczy widoczność aż o 30% aby dostosować ekran gry.
  • Wyłącz Vsync. Powoduje input laga, który w grach FPS jest niedopuszczalny.
  • Wyłącz potrójne bufforowanie. Jak wyżej, może spowodować zwiększenie input laga.
  • Limit FPS – jeśli Twój monitor posiada Gsync czy Freesync koniecznie ustawcie ustawienia klatek opierając je na ustawieniach monitora. Jeśli nie posiadacie jednej z tych dwóch ustawcie na Off.
  • Jakość grafiki – poniżej najlepsze ustawienia do gry w Overwatch. Przydadzą się szczególnie osobom, które nie mają mocnego sprzętu ale i utrzyma na jednym poziomie liczbę klatek na lepszym sprzęcie, który pozwoli na trening i poprawę umiejętności.

ustawienia graficzne overwatch

Tryby gry

Jeśli nie mieliście okazji zagrać w Overwatch z pewnością zainteresuje Was fakt, że gra oferuje tutorial, w którym poznacie specyfikę gry poszczególnymi postaciami. Tutorial podzielony został na 3 odrębne sekcje.

overwatch tutorial

  • Samouczek (Tutorial) – odpowiada za naukę poruszania się w grze i podstawy mechaniki gry. Czyli dla totalnie zielonych osób, które nawet nie grały w FPSy 😉
  • Obszar Treningowy (Practice Range) – jest to miejsce gdzie znajdziecie boty, które albo stoją w ruchu albo się przemieszczają, a niektóre nawet strzelają. Idealne miejsce na wypróbowanie umiejętności i zweryfikowanie, który bohater będzie dla Was na start.
  • Przeciwko SI (Practice vs AI) – Rozgrywa ta nie różni się zasadniczo od Szybkiej gry, ot jedyny wyjątek to fakt grania przeciwko i ze sztuczną inteligencją aniżeli prawdziwymi graczami. Botom można ustawić poziomy trudności zatem będziecie mogli tu testować swoje początkowe ustawienia jak i trening poszczególnych umiejętności.

Jeśli jednak poznaliście już Overwatch w stopniu pozwalającym na standardową rozgrywkę przeciwko prawdziwym graczom, koniecznie zapoznajcie się z pozostałymi trybami:

  • Szybka gra – to podstawowy tryb rozgrywki. Celem rywalizacji jest pokonanie rywali przez eskortowanie specjalnego ładunku albo np. przejęcie kontroli nad punktem w zależności od tego na jaką mapę trafisz. Zwykle mecz tego typu trwa parę minut, w porywach do 10 min w zależności od tego, czy drużyna jest zgrana, czy wszystko idzie jak krew z nosa. Jest to najczęściej wybierany tryb, ponieważ można ochłonąć od stresujących meczów rankingowych albo w Waszym przypadku będziecie się tam do nich przygotowywać. Wtedy dostrzeżesz jak rozgrywka ogółem będzie mniej więcej wyglądała. W szybkiej grze nauczysz się też, jak grać poszczególnymi postaciami i zobaczysz, która Ci pasuje najbardziej.
  • Salon Gier (Arcade) – raczej służy do odprężenia się. W tym miejscu aktualizowane są typy rozgrywki – co tydzień lub codziennie. Warto czasem tam zajrzeć, a szczególnie zagrać w „Tajemniczy bohaterowie”, gdyż dzięki losowi poznasz postać, która Ci się szczególnie spodoba. W tej samej sekcji pojawiają się wszystkie nowe misje fabularne oraz misje z wydarzeń sezonowych.
  • Przeglądarka gier (Game Browser) – to tryb, w którym można dołączyć do utworzonego przez innych graczy meczu i tam się trochę pobawić. Samemu też można poeksperymentować ustawieniami i zrobić coś ciekawego. Pomoże to Wam poznać lepiej np. jakąś mapę lub umiejętności którejś z postaci.
  • Rywalizacja (Competitive Play) – tryb, w którym walczysz o miano najlepszego gracza w Overwatch. Dostępny dopiero po uzyskaniu 25 poziomu konta. Pierwsze 10 meczów zadecyduje o tym, w jakiej randze się znajdziesz. Dwie drużyny walczą ze sobą na punkty ( jedna wygrana mapa = jeden punkt ) i ten kto wygrywa dostaje ok 25 SR – w zależności jak wyglądały Twoje statystyki w tym meczu. Za pomocą punktów SR awansujecie do wyższych rang. Za każde zwycięstwo dostaje się też 15 pkt do złotej broni (jedna kosztuje 3000 pkt). W tym trybie rozpoczniecie swoją przygodę z tą bardziej „poważną” stroną Overwatcha, więc bez pośpiechu. Lepiej poczekać z tymi trochę, gdyż dość pokaźny odsetek społeczności narzeka, że nie może awansować już od paru miesięcy. Po nabraniu doświadczenia jestem pewien, że nie będzie rozczarowań. Poniżej możecie zobaczyć grafikę prezentującą zakres punktowy poszczególnych dywizji w Overwatch. Więcej o systemie rankingowym przeczytacie w specjalnym materiale „Jak działa system rankingowy w Overwatch?„.

Kim zacząć grać w Overwatch?

To pytanie jest bardziej skomplikowane niż może się wydawać. Jako, że każdy z graczy posiada zupełnie inne umiejętności manualne Overwatch umożliwia dobór postaci zarówno dla osób, którym łatwiej się celuje i takich, którzy mają z tym problem. Gra posiada ponad 30 bohaterów o różnorakich umiejętnościach przy czym każdy z nich prezentuje zupełnie inny sposób rozgrywki.

To czy chcesz zagrać bohaterami wsparcia, ataku czy tankami zależy tylko i wyłącznie od tego jak chcesz grać. Dlatego też przygotowaliśmy, krótki poradnik z pięcioma bohaterami na start, którzy pomogą Ci rozwinąć umiejętności gry w Overwatch. Aby przejrzeć całą listę odsyłamy Was do specjalnie przygotowanego poradnika „Czym zacząć grać w Overwatchu?„.

o grze overwatch

Nagrody za rozgrywkę w Overwatch

Czym byłaby rozgrywka w Overwatch gdyby nie było możliwości otrzymania jakiejś nagrody? W Overwatch jest kilka sposobów na otrzymanie dodatkowych nagród.

Pierwszą i podstawową jest progresja konta. Oznacza to tylko tyle, że za każdy mecz otrzymujecie określoną liczbę punktów doświadczenia. Każdy kolejny poziom otrzymujesz po osiągnięciu 22 000 punktów. Te przyznawane są w różnoraki sposób:

  • za wygranie bądź przegranie meczu,
  • za otrzymanie brązowego, srebrnego lub złotego medalu w meczu,
  • za grę z przyjaciółmi bądź w grupie.

Każdy zdobyty poziom pozwala na otrzymanie jednej skrzyni ze skarbami, w której znajdują się cztery elementy kosmetyczne z listy:

  • skiny bohaterów,
  • prezentacje zagrań,
  • emotki,
  • zwycięskie pozy,
  • spreje,
  • kwestie dialogowe.

Dodatkowo poszczególne elementy kosmetyczne posiadają określoną wartość. I tak oto w grze mamy przedmioty rzadkie (niebieskie), epickie (fioletowe) oraz legendarne (pomarańczowe).

Skrzynie ze skarbami można jednak zdobyć również w inny sposób:

  • osiągająć kolejne poziomy systemu Pochwał. Na koniec każdego meczu możesz przyznać pochwałę członkom swojego zespołu bądź przeciwnikom, za które otrzymujesz dodatkowe punkty doświadczenia.
  • wygrywając kolejne 3 mecze aż do 9 włącznie w Salonie gier. System resetuje się co tydzień.
  • uczestnicząc w wydarzeniach sezonu. Każdy gracz otrzymuje jedną skrzynię gratis.

archiwa overwatch stream konkurs loot box

Dodatkowe porady dla początkujących:

Oprócz tego jako przyjemną formę nauki proponuję tutoriale na mediach społecznościowych. Najlepiej, żeby były prowadzone przez doświadczonych graczy. Korzystanie z takich da Wam obraz jak to robią pro playerzy i będziecie brać z nich przykład. Ogólnie oglądanie samej gry daje lepszy obraz na to co się dzieje dookoła.

Ciekawe są też turnieje takie jak Overwatch League, gdzie teamy złożone z profesjonalistów mierzą się ze sobą w boju. Miło jest patrzeć na te przemyślane zagrania. Ja sam nawet często biorę z nich przykład i je naśladuje. OWL bez problemu znajdziecie live na Twitchu.

https://overwatchleague.com/pl-pl/

Ten link doprowadzi Was do oficjalnej strony, gdzie jest harmonogram meczów. Zanim się zorientujecie, zaczniecie komuś kibicować jak w normalnym sporcie!

Na Youtubie „TeKo” z naszego składu nadąża z nowościami dotyczącymi gameplayu i fabuły i na bieżąco przedstawia zmiany i newsy ze świata gry na swoich fantastycznych filmikach.

Pewnie są wśród Was tacy, co jeszcze nie kupili gry albo zamierzają. Jeśli chcecie być na bieżąco, korzystajcie z naszej pomocy i odwiedzajcie tą stronę. To Wam trochę rozjaśni w głowach 🙂 .

W następnym poradniku prawdopodobnie przekażę Wam wiedzę dotyczącą wybrania maina, czyli kogoś kim będziecie najczęściej grać.

Mam nadzieję, że pomogłem choć trochę. Jakieś pytania? Pomysły na nowe artykuły? Jestem na wszystko otwarty.

Skomentuj post i wygrywaj nagrody